Hrişca și beneficiile sale pentru un organism sănătos

12

Hrişca este un aliment popular şi tradiţional în ţări precum Rusia, Ucraina, Franţa şi Polonia. În România, hrişca este la mare căutare mai ales în Bucovina, unde este un ingredient tradiţional pentru sarmale.

Hrişca este bogată în vitaminele E, B1 şi B2, dar şi în proteine, carbohidraţi, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu şi fier.

Deşi nu face parte din clasa cerealelor (este o plantă ierboasă înrudită cu rubarba și stevia creață), hrişca este net superioară grâului, de exemplu, prin elementele nutritive care protejează organismul de factorii externi şi îl fortifică mai ales în sezonul rece şi la începutul primăverii.

BENEFICII

  • menţine nivelul de glucoză din sânge în limitele normale
  • previne instalarea diabetului de tip II
  • vitaminele şi mineralele din boabele de hrişcă scad probabilitatea de a face numeroase forme de cancer (cancer gastric, pulmonar, esofagian sau colo-rectal)
  • menţine tânăr sistemul nervos
  • îmbunătăţeşte capacitatea de reţinere şi memorare
  • vă protejează împotriva accidentelor vasculare
  • scade colesterolul
  • ţine sub control tensiunea arterială
  • previne apariţia pietrelor la bilă

În plus, hrişca ține greutate sub control. Fiind bogată în fibre alimentare insolubile, în lizină (un aminoacid esenţial), magneziu, în cupru organic şi vitamine din complexul B, hrişca conţine substanţe cu efect diuretic, care reduc excesul de apă din corp. Mai mult decât atât, hrişca este un aliment recomandat de consumat în toate dietele.

MARE ATENŢIE!!!

Persoanele diagnosticate cu fagopyrism – o afecţiune care constă în fotosensibilizarea acută a pielii – nu trebuie să consume hrişcă în cantităţi mari (în special planta verde sau sucul extras din planta verde). Cu alte cuvinte, persoanele care au pielea foarte albă trebuie să evite consumul de hrişcă întrucât acesta determină apariţia de pete roşii şi dureri sub formă de arsuri care persistă chiar şi 3-4 zile.

Cum o putem savura?
Dacă până acum nu aţi consumat seminţe de hrişcă trebuie să ştiţi că sunt aromate şi nu foarte dulci. Le puteţi consuma crude sau prăjite, după bunul plac, atât simple, cât şi în salate, paste sau  alături de alte cereale la micul-dejun. În plus, hrişca nu conţine gluten şi poate fi consumată în siguranţă de persoanele care suferă de boala celiacă.

Hrişca

Hrișcă cu pulpă de pui si brocoli

Hrişca

Hrișcă cu avocado, andive, stafide, semințe de dovleac și ulei de măsline

Hrişca

Rondele de hrișcă cu fructe și sirop

E bine să o consumaţi o dată la două zile, împreună cu cerealele voastre preferate: grâu, secară, ovăz sau orez. Pe săptămână, este indicat consumul a aproximativ 300 de grame de hrişcă.

Veţi găsi în marile reţele de retail din România, dar şi în magazinele bio: faină de hrişcă, dar și dulciuri din hrişcă, cum ar fi turte şi biscuiţi. Mie mi-au atras atenţia produsele de pe acest site şi ca să vă conving că hrișca trebuie încercată vă las cu pozele produselor.

Hrisca bio

Hrisca bio

Fulgi de hrisca bio

Fulgi de hrisca bio

 

 

 

Fusilli din hrisca bio

Fusilli din hrisca bio

Fibre din hrisca bio

Fibre din hrisca bio

 

Quadrette din hrisca bio

Quadrette din hrisca bio

faina de hrisca fara gluten

Faina de hrisca fara gluten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ați consumat până acum hrișcă? În ce combinații?