Cum combatem astenia de primăvară?

5

Primăvara nu vine doar cu vreme frumoasă, ci şi cu schimbări în comportamentul nostru. Lipsa de energie şi de concentrare, stările de nervozitate şi irascibilitate, oboseala, stările de somnolenţă, predispoziţia pentru formele uşoare de tristeţe, toate sunt semne că astenia de primăvară îşi face simţită prezenţa.

Astenia de primăvară nu este o boală şi nici nu ne afectează pe toţi şi nu în aceeaşi măsură. Astenia de primăvară apare la trecerea de la sezonul rece la sezonul de primăvară, când temperaturile cresc considerabil, iar zilele se măresc. Cu alte cuvinte, organismul nostru are nevoie de timp să se refacă şi să se obişnuiască cu schimbările climatice şi obiceiurile zilnice.

Care sunt simptomele:

  • stare de oboseală accentuată
  • dureri de cap/ migrene
  • scade puterea de concentrare
  • scade rezistența la efort
  • nu aveţi poftă de mâncare
  • se instalează tulburările de dispoziţie (tristeţe, plâns, anxietate sau chiar stări depresive)

Nu se cunoaşte cauza exactă a declanşării asteniei de primăvară, însă este foarte important să nu neglijaţi eventualele simptome de mai sus. Şi nu uitaţi: astenia de primăvară poate dura de la câteva zile până la câteva săptămâni, aşa că iată ce trebuie să facem pentru a trece mai uşor peste acest disconfort.

Cum combatem astenia de primăvară

ALIMENTAŢIE

Începem cu o alimentaţie sănătoasă. Este bine ca în această perioadă să reducem consumul de paste făinoase şi dulciuri şi să le înlocuim cu cât mai multe fructe şi legume. Consumaţi cu încredere citrice şi mere şi nu ezitaţi să adăugați la micul-dejun sau la prânz câte o legumă: morcovi, ardei, cartofi dulci, broccoli, roşii, castraveţi, salată verde, ceapă, urzici sau spanac.

Toate aceste alimente vă vor ajuta să vă fortificaţi şi tonifiaţi organismul şi să îl pregătiţi pentru a face faţă sezonului cald. De asemenea, consumaţi alimente bogate în vitamina B, cum ar fi drojdia de bere, ficatul de pasăre, peştele sau cerealele – acestea ajută la refacerea formei fizice şi psihice.

Dacă tot suntem la capitolul alimentaţie, vă spun că astenia de primăvară poate fi combătută şi dacă alegem să consumăm cereale. Cerealele reprezintă o sursă bogată de vitamine, fibre, carbohidraţi şi minerale care vă vor ajuta să vă recâştigaţi energia şi pofta de viaţă.

CONDIMENTE

La ieşirea din iarnă e foarte bine să consumăm condimente puţin picante, cum ar fi busuioc, leuştean sau rozmarin, care reprezintă surse de vitamine şi minerale. Totodată, acestea au efecte tonice şi energizante deosebit de eficace. Prin conţinutul lor, combat depresia şi stresul.

PRODUSE APICOLE

Pentru că sunt bogate în vitamine, minerale şi enzime, produsele apicole ne ţin departe de răceli, dar înlătură şi stările de oboseală cauzate de astenia de primăvară. Cu ce ne putem alinta? Cu miere (există zeci de soiuri pe piaţa românească –aveți de unde alege), propolis, fagure sau lăptişor de matcă.

CEAIURI

Printre plantele indicate pentru a combate astenia de primăvară se numără sunătoarea, cătina, cicoarea, păpădia, măceşul şi coada şoricelului. Le puteți folosi sub formă de ceaiuri sau tincturi.

MIŞCARE

Cea mai bună soluţie pentru a combate astenia de primăvară este să faceţi cât mai multă mișcare. De fapt, nu ar fi rău să începeţi primăvara cu o excursie la munte, unde să mergeţi câţiva kilometri pe jos, să urcaţi pe munte şi chiar să alergați dimineaţa sau seara.

Astenia de primăvară poate fi combătută foarte uşor cu ajutorul plimbărilor în aer liber, a exerciţiilor cardiovasculare (aprox 15 minute zilnic) sau cu ajutorul practicării sporturilor preferate. În acest fel, vă veţi reface tonul fizic şi psihic, dar vă veţi recâştiga și încrederea şi buna dispoziţie de care aveţi nevoie.

 Ați suferit vreodată de astenie? Cum i-ați venit de hac?